Alianța USR PLUS a înaintat Direcției Naționale Anticorupție denunțul pentru începerea urmăririi penale împotriva Primarului Sectorului 5, FLOREA DANIEL, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de:

1️⃣ abuz în serviciu,
2️⃣ delapidare și
3️⃣ angajare, ordonanțare și efectuare de plăți peste limitele maxime ale sumelor aprobate la partea de cheltuieli, prin bugetul pe anul 2019 al Centrului Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache” (și nu numai).

❗4 milioane de lei s-au scurs din bugetul sectorului nostru în buzunarele unor firme „prietene”, prin „metode” menite să eludeze legea achizițiilor publice.

CUM? ⬇️

În mod repetat, achizițiile publice au fost fragmentate în contracte mai mici, astfel încât să se încadreze în plafoanele impuse de lege. Numai prin fragmentarea achizițiilor, acestea ajung să respecte plafoanele prevăzute de lege. Împreună, pentru că se referă la
➡️ același tip de servicii („Servicii de publicitate” și „Materiale publicitare”)
➡️ același tip de produse („Tricouri”, „Tricouri polo”, „Tricouri”) sau
➡️ la servicii vădit complementare („Sistem de sonorizare”, „Închiriere generator electric”, „Închiriere echipamente de sonorizare”, „Servicii de fotografie”, „Diverse articole decorative”, „Generator” – toate pentru același eveniment),
NU se mai încadrează în limita legală impusă achizițiilor publice.

Totodată, achizițiile în cauză s-au derulat toate în aceeași zi sau la numai câteva zile distanță, pentru același eveniment.

La răscrucea „destinelor” acestor achiziții „fericite” stau trei persoane care împart – nu întâmplător – administrarea celor 3 firme cărora li s-au acordat contractele: Deasign Print SRL, Media Publisher SRL și Prodomo Properties SRL. Mai mult, unul dintre administratori – Andreea Lepa (Deasign Print SRL), a fost chiar angajată la grupul Parlamentar PSD în 2013.

Am identificat 59 astfel de achiziții, în valoare totală de 4 milioane de lei:

🛑 32 dintre acestea s-au finalizat în mai puțin de două ore de la publicarea anunțului, timp în care nicio firmă de bună-credință (fără „combinații) nu ar fi reușit să depună vreo ofertă (pentru că, pe piața reală, trebuie să analizezi în prealabil dacă, prin raportare la costurile bunurilor/serviciilor/lucrărilor respective, este o lucrare rentabilă).
🛑 26 dintre aceste achiziții s-au finalizat în maximum 31 de minute de la publicarea anunțului.
🛑 4 achiziții s-au finalizat până la ora 12:00 a zilei următoare publicării anunțului, timpul de reflecție, din partea ambelor părți, derulându-se preponderent pe timp de noapte.

⚠️ Există suspiciuni rezonabile să credem că metodele prin care aceste achiziții au fost posibile se încadrează în următoarele modalități de ocolire a legislației privind achizițiile publice:

● planificarea unor achiziții inutile (achiziția de bunuri/servicii/lucrări de același fel fiind deja contractată ori efectuată),
● fragmentarea achiziției publice, în etapa de planificare, după cum am arătat mai sus,
● „scurgerea” caietului de sarcini către „cine trebuie”
● întocmirea unul plan de achiziții suficient de vag, încât să devină justificabilă cumpărarea/contractarea, din nou, a acelorași bunuri, servicii ori lucrări.

Practica prin care Daniel Florea a transformat Centrul Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache” într-un instrument eficient de „sifonare” a banilor publici trebuie să înceteze cât mai curând, pentru sănătatea bugetului de sector.